המשלח הבינלאומי וסוכן המכס - האם אפשר בלעדיהם?

בתהליך היבוא נזדקק לשירותם של חברות שונות: החל מיועצים עסקיים למיניהם, דרך מובילים יבשתיים, משלחים, סוכני מכס, חברות ספנות, מחסנים, מסופים עורפיים ועוד.

כדי לייבא סחורה באופן מסחרי ובצורה מסודרת ויעילה, נזדקק הן למשלח בינלאומי והן לסוכן מכס.

האם נוכל להסתדר ללא שירותם של אלה?

כמה מילים על מקצוע המשלח הבינלאומי וחשיבותו בשרשרת הלוגיסטית בסחר הבינלאומי.

שילוח בינלאומי הוא ענף בלוגיסטיקה שעוסק בשינוע מטענים ביבוא או ביצוא של מטענים מסחריים, תאומי הובלה בינלאומית, תפעול מטענים מול גורמים לוגיסטיים בנמלים, במחסנים, חברות ספנות וחברות תעופה. המשלח הבינלאומי מהווה גורם מתווך בין היבואן/היצואן לבין כל אחד מהשרשרת הלוגיסטית הארוכה בתהליך היבוא.

על מנת לעסוק בשילוח יש לעמוד במבחני הסמכה של רשות המיסים, ולקבל רשיון לפעול כמשלח בינלאומי.

ההגדרה הקצרה ביותר והקולעת ביותר למקצוע המשלוח היא מתארת את המשלח הבינלאומי כמוביל חוזי המתחייב להוביל סחורה מנקודה A במדינה מסוימת לנקודה B במדינה אחרת על כל המשתמע מכך; הסדרת עמילות המכס, תובלה יבשתית, תובלה אווירית וכמובן הובלה ימית בנתיב המהיר האפשרי .

  • ייעוץ לגבי אריזה וסימון, טיפול באריזה מתאימה למוצרים

  • הכנת כל המסמכים הדרושים לסחר הבינלאומי

  • איתור שטחים פנויים באוניות, רכבות ומשאיות

  • הסדרת פוליסת ביטוח ימי

  • הצגת מסמכי השילוח לבנקים לשם זירוז קבלת התשלום

  • איחוד משלוחים (קונסולידציה) של מספר יצרנים לאותו שוק יעד.

  • טיפול בהגעת הסחורה לרציף המתאים והבטחת קבלתם של האישורים המתאימים

  • ארגון התשלום לכל הגורמים המעורבים

 

המשלח הבינלאומי פועל באמצעות רשת סוכנים הפזורה ברחבי העולם, בערים מרכזיות, בקרבת נמלים, או באיזורי סחר גדולים.

ככל שהמשלח מרושת יותר (יש יותר סוכנים בעולם שעובדים איתו), כך יוכל לתת שירות טוב יותר, מהיר וזול ללקוחותיו.

משלח קטן שאין לו סוכנים, נעזר במשלחים מקומיים, גדולים יותר, בטיפול במטענים של לקוחות.

האם אנחנו כיבואנים נוכל לבצע את כל המשימות האלה בעצמנו. אם יש לנו את הידע, את הזמן והיכולת נוכל לחסוך כסף ולבצע חלק מהמשימות של המשלח בעצמנו. נוכל למשל לבקש הצעות מחיר ממובילים יבשתיים, ימיים או אויירים, נוכל להזמין מקום באוניה, להזמין מכולה, להחזיר אותה. כל זה נכון במטענים המוגדרים כ-FCL כלומר שניתן להמכיל אותם במכולה אצלנו במחסן. אם נרצה לייבא או לייצא מטען קטן, לא נוכל לעשות את זה בעצמנו, אלא נזדקק למשלח בינלאומי לצורך איתור מקום במכולה בה יהיו שותפים מספר יבואנים. שיטה זו נקראת קונסולידציה של מטענים LCL.

סוכן המכס שלי

מה עושה עבורנו סוכן המכס?

האם נוכל לבצע יבוא ולשחרר סחורה ללא ייצוג וטיפול של סוכן מכס?

האם זה אפשרי?   כן.

האם זה כדאי או רצוי? – לא בטוח.

 

כמה מילים על סוכן המכס.

סוכן המכס הוא גורם מקצועי שייצג אותך מול רשות המיסים, כמי שאמון על כל החוקים, התקנות, הצווים, הפקודות וכל הנהלים של המכס הוא הגורם המקצועי שילווה אותך בייעוץ, ליווי וייצוג מול המכס.

מומלץ להעזר בסוכן המכס כשלב ראשוני בו החלטת להיות יבואן   ואתה מתלבט מה לייבא – ביגוד? צעצועים? מחשבים? מוצרי בידור? מזון?, משקאות חריפים? או סיגריות.

בשלב זה אתה מאוד מוטרד משיעור המכס שתצטרך לשלם ביבוא לארץ. אין לך מושג כמה מיסים תצטרך לשלם, איזה עלויות נוספות יהיו לך ומה יישאר לך כרווח נקי לאחר כל ההוצאות.

סוכן המכס לא יעשה עבורך את החישובים, אבל ייתן לך – אם תבקש ממנו - את כל המידע הרלוונטי הנדרש בנוגע לשיעור המיסים שתצטרך לשלם.

הנושא השני שאמור להטריד אותך בקשר לייבוא הוא נושא "חוקיות היבוא" – האם מותר לך לייבא את הפריט לארץ? האם מותר לסחור עם אותה מדינה? האם תהיה זקוק לרשיון יבואן, או אולי אישור כלשהו מהרשות המוסמכת? האם היבוא דורש תקן, או אולי אישורים נוספים מצד הספק ?

חשוב לזכור כי כיבואן חדש כל משלוח שלך ייבדק בקפדנות על ידי אנשי המכס, לכן יש להקפיד מאוד בייבוא פריטים הדורשים אישור כלשהו, לפני שקיבלת את האישור.

אתה יודע איזה אישורים אתה צריך, אתה יודע מה שיעור המיסים שתשלם - והשאלה היא האם אפשר לשחרר את הסחורה בלי סוכן מכס?

התשובה היא כן. אפשר לשחרר סחורה ללא סוכן מכס. האם זה רצוי? לא בטוח.

אם החלטת לוותר על שירותיו של סוכן המכס, אתה נושא באחריות כבדה, על כן פעל בזהירות.

תוכל לפנות ללשכת שירות של לשכת המסחר על מנת להנפיק רשימון יבוא. את רשימון יבוא שתקבל + שאר המסמכים הרלוונטים המקוריים (העתק של שטר מטען, חשבון ספק, ת. אריזה, מסמך העדפה – אם יש לך) עלייך להגיש בתחנת המכס הרלונטית בתהליך שנקרא "תהליך א".

תמתין בתור כמה שעות עד שפקיד המכס יטפל בכך. קרוב לוודאי שירצה לבדוק את תכולת המטען שלך, בוודאי ייבחן בקפדנות את מסמכי היבוא שלך. אם הכל יהיה תקן תקבל התרה וגייטפס. בשלב זה תורשה לאסוף את המטען שלך מהמסוף, אם בעצמך או שתזמין הובלה.

זכור, אתה נושא באחריות לסיווג ולכל המסמכים הנדרשים לפי חוקיות היבוא. אם יהיה חסר לך מסמך כלשהו, או מסמך שהגשת נמצא כפגום או חסר, אתה צפוי לעיכובים נוספים ואף לקנסות והוספה ל"רשימה השחורה", מה שעלול להכביד עלייך בהמשך דרכך כיבואן.

כך תחסוך כמה מאות שקלים, תפסיד חצי יום עבודה ותלמד שיעור מאלף ומרתק בתהליכי היבוא למדינת ישראל.

 לסיכום

כאשר סוכן המכס שלך מייצג אותך בתהליך השחרור, הוא מסווג את הסחורה, מכין את רשימון היבוא ומשדר אותו למכס, ומכאן כל התהליכים יהיו ממוחשבים, כאשר המכס יעדכן את הסוכן בסטטוס עד להתרה. אם התיק יידרש לבדיקה, לסוכן המכס קל יהיה לבצע זאת כי יש לו נציגים בנמלים.

סוכן המכס מייצג אותך מול רשויות המיסים, ייתן לך – אם תבקש ממנו - ייעוץ מוקדם לפני היבוא לגבי דרישות חוקיות היבוא, יסווג עבורך את הפריטים בחשבון הספק ויעדכן אותך לגבי חוקיות היבוא ושיעור המיסים הנדרשים. סוכן המכס, אם תרצה בך, גם יטפל בשמך בהשגת רשיונות, היתרים או תקנים, ישחרר עבורך את הסחורה באמצעות רשימון היבוא ובסוף יטפל בהובלת המטען עד למחסן שלך.

 

 

 

נתונים נוספים