אריזה

 

אחת החובות המוטלות עליך כיצואן קשורה לאריזת המשלוחים. כשאנו מדברים על אריזה – אנו מדברים על אריזה נאותה המתאימה לסוג המטען ולהובלה בינלאומית.

בהובלה בינלאומית המטען נטען ונפרק מאמצעי תעבורה שונים, מהמחסן אל המשאית, מהמשאית אל האוניה, לאחר מכן פריקה מהאוניה, העברה למחסן,לעיים גם טעינה מחדש, אל מחסן פריקה, עד שמגיעו ליעדו.

לכן אריזה נאותה, השומרת על המוצר, מונעת תלתולים וזעזועים הינה קריטית בסחר העולמי. חשוב לזכור כי אין שום ביטוח לאריזה לא נאותה. במקרה של נזק - חברת הביטוח תתנער מכל אחריות, והנזק יהיה עליך בלבד.

האריזה תותאם לסוג הציוד ולשיטת ההובלה המיועדת ותפקידה הוא להגן על המוצר מפני:

ü     שבר

ü     לחות

ü     טמפרטורה

ü     לחץ

ü     מלח

ü     גניבה

 

 חשוב לזכור כי מטען צריך להיות מוגן בהובלה יבשתית וגם בהובלה בינלאומית, ולעמוד בכל טלטלות הדרך, בים וביבשה.

 מטען בתוך מכולה ימית או אווירית מוגן בחלקו, אם הוא ארוז כראוי. אריזת עץ או קרטון קשיח, או ניילון נצמד גם הוא מספק הגנה חלקית

 

כדי לארוז נכון, צריך להכיר את המוצר, הרגישות שלו, להכיר את נתיב המסע ואת כל שיטות ההובלה, וזאת כדי לדעת כיצד לבחור את האריזה החיצונית המתאימה ביותר. בדרך כלל נאחד אריזות קטנות יחד במטען אחד. יש לקחת בחשבון שאריזות שלנו ממתינות עד להובלה בינלאומית על גבי מדפים בתוך מחסן, כשמעליהם מאוחסנים אריזות נוספות.

 

סוגי אריזה

  אריזה ראשונית – צמודה למוצר מעניקה הגנה מפני שבר, חום או רטיבות.

 אריזה שניונית – בין אריזת המוצר לבין קירות האריזה החיצונית ארגז עץ, מכולה

 

מילוי נפח פנוי באריזה

כאשר אנו אורזים פריט מסוים בקרטון מוגן, יש למנוע תזוזות במהלך ההובלה בתוך האריזה. על כן יש למלא את החלל הריק בנייר, מילוי עץ, פתיתים או כריות אויר. כל אלה יספגו זעזועים בהמהלך ההובלה ויגנו על המוצר מפני נזקים, כתוצאה מנפילת הקרטון, זריקה או טיפול לקוי מצד עובדים במחסן, נמל או סוורים.

אריזה חיצונית

כאשר אנו מדברים על אריזה חיצונית, יש לבחון אותה בהתאמה למוצר אותו אנו מובלים ולסוג ההובלה. אריזה הנכונה להובלה יבשתית אינה מתאימה בהכרח להובלה ימית. העמסת מטען על גבי משטחים, לא תתאים להובלה אווירית. בכל מקרה כאשר אנו מאחדים מספר אריזות לכדי מטען אחד, יש לחזקו ברצועות על מנת למנוע תנודות ותזוזות של האריזה, במהלך ההובלה.

יש לבחון את האריזה גם מבחינה כלכלית:

קרטון גלי (במספר שכבות) – עלותו נמוכה ומשקלו נמוך

ארגז עץ – מאסיבי אך יקר, אולם ניתן לעירום בקומות

מיכלי פלסטיק

חומרים ממוחזרים

 

 

שיקולים בבחירת אריזה נאותה

חוזק האריזה החיצונית

משקל המטען

גודל כלי השינוע

גודל וסוג כלי ההובלה

גודל המחסנים ומערכת המידוף

סטנדרטים בינלאומיים

הנדסת אנוש ומגבלות אנוש

 

סימונים על גבי האריזה

לאחר שארזנו יפה ונכון את המטען שלנו, יש לסמנו בסימנים מיוחדים המוכרים ברחבי העולם, כדי שידעו כיצד לטפל במטען

ü     שביר

ü     נא לטפל בזהירות

ü     חומר מסוכן

ü     נפיץ

ü     מרכז כובד

ü     לא להרטיב

ü     צד זה למעלה

 

סימונים נוספים שחשוב להוסיף קשורים ליעד המטען:

  • ü     יעד
  • ü     דחיפות
  • ü     מספר אריזות
  • ü     כמה מתוך כמה
  • ü     הוראות מיוחדות

 

 

 

 

 

נתונים נוספים