במאמר זה נציג כמה אנשי המקצוע בתחום הסחר הבינלאומי.
כל חבר בקבוצת פייסבוק רשאי להביע דעתו ולהשיב לשאלות שלכם, לכן יש לשים לב מי משיב, מהי הכשרתו המקצועית, מה הידע המקצועי שיש לו, האם הוא יבואן בעצמו, האם הוא פקיד בחברת שילוח, האם הוא משלח בינלאומי, האם המשיב הוא סוכן מכס או מסווג. האם המשיב הוא איש מכירות שנמצא בקבוצה במטרה למצוא לקוחות. אין בפוסט הזה כדי לפסול מי מהם. לכולם יש מקום בקבוצה. ולאנשי המכירות תפקיד חשוב מאוד כפי שנפרט בהמשך.
הראשון שנציג בפניכם הוא המשלח הבינלאומי, בהנחה שהוא בעל רישיון מטעם רשות המיסים – המשלח הבינלאומי, להבדיל מסוכן המכס, יסייע לכם בכל שאלה הקשורה לתפעול המטען שלכם, הובלה בינלאומית, תאומים לוגיסטיים הנדרשים כדי לשנע את המטען ממחסן הספק עד לנמל בארץ, תעודות מקור, הסכמי סחר, שיטות תשלום, ביטוח ימי, תנאי מכר. אלה הנושאים בתחום אחריותו. אין לשאול אותו שאלות בנושא מכס ותהליך שחרור, גם אם הוא מתעקש להשיב.
מי שמציג את עצמו ככזה נא לבקש ממנו להציג רישיון משלח או שיציין את מספר המשלח שלו.
בעל המקצוע השני, שלצערי אין הרבה כאלה בקבוצה, הוא סוכן המכס. הוא איש המקצוע הבכיר ביותר בתחום המכס, הרישוי, חוקיות יבוא, מותר ואסור ביבוא, ואמור להיות בקי בכל החוקים,צווים, תקנות, פקודות שיש בשפע בתחום, תעריף המכס וסיווג, רישיונות יבוא, אישורים ונושאים הקשורים לתהליך השחרור במכס.
הערה: עובדי מחלקת עמילות מכס מכנים את עצמם בטעות גם עמילי מכס, אף שאינם כאלה. ככל הנראה הם פקידי רישוי בחברה שעוסקת בעמילות מכס. בעל המקצוע נקרא סוכן מכס. התחום עצמו נקרא עמילות מכס. בעבר בעל המקצוע הבכיר נקרא עמיל מכס. היום זה פחות מקובל. מי שבוחר לכנות את עצמו עמיל מכס ולא סוכן מכס, כנראה מדובר בפקיד רישוי או פקיד מחלקת עמילות.
אם משיב טוען שהוא עמיל מכס, בקש ממנו את מספר סוכן המכס שלו. הוא מיד יבהיר שהוא לא סוכן מכס אלא עובד במחלקת עמילות מכס. כמובן שאין לזלזל בהם ושיש להם מה לתרום מהידע שצברו והניסיון. אבל שקיפות חייבת להיראות.
הגורם השלישי שיכול להשיב לכם בקבוצה הוא תחום היועצים המומחים העצמאיים, שעבדו בעבר בחברות שילוח או אצל יבואנים בתפקידים שונים ופרשו לעצמאות.
לאלה יש זמן ורצון לסייע לכם וזה עיסוקם. הם גם ידעו להיזהר בנושאים החייבים התייעצות עם סוכן מכס או משלח בינלאומי. מאחר והם מסתמכים על ניסיונם בעבר הם פחות מעודכנים בעלויות, או בחוקים, אלא יוכלו לסייע לכם להבין את התחום ואת התהליכים באופן כללי, וזה מאוד חשוב למתחילים שביניכם.
הגורם האחרון בקבוצה שישמח תמיד לעזור לכם, בדרך כלל בלי להזדהות, הם אנשי מכירות או פרילנסרים, שהם בלי ציניות גורם חשוב מאוד בענף היבוא והיצוא.
אנשי מכירות החברים בקבוצה בעיקר כדי לגייס לקוחות חדשים, חלקם הם בעלי חברות שילוח קטנות שמציעות את השירותים שלהם, וזה לגיטימי ומקובל, כל עוד השואל, יודע מי המשיב לו ומה האינטרסים שלו.
משיבים יכולים להיות חברים מן השורה, שהתנסו בנושא בעבר, או עובדים בחברות שילוח או אצל יבואנים ורוצים לתרום מניסיונם. וצריך לכבד גם אותם. אך רצוי גם שהזדהו ויציגו את עצמם. ולא יתנו תשובה כללית, בלי אסמכתאות.
אם ביצעת רכישה מהספק שלך ואתה זקוק לחברת שילוח שתאסוף את המטען מהספק או מהנמל, כתוב זאת בצורה ברורה. תקבל פניות מאנשי מכירות ופרילנסרים שמתמחים בזה. אם אתה יבואן בראשית דרכו, או יבואן קטן, טיפול על ידי איש מכירות או פרילנסר הוא אידיאלי עבורך, וזה יעניק לך כניסה חלקה לאותן חברות שילוח ועמילות מכס כלקוח חדש, הזקוק לתשומת לב רבה יותר, במיוחד במשלוחים ראשוניים. איש המכירות מתוגמל מחברת השילוח איתה הוא עובד, ולכן אתה כיבואן יכול לקבל שירות אישי וטוב, מבלי לשלם מחיר גבוה על כך.
זכור כי כיבואן חדש, קטן יחסית בהיקף המשלוחים, השירות האידיאלי עבורך יהיה מחברות שילוח קטנות שמסוגלות לתת יחס אישי ופתרון מותאם לצרכים שלך.
לכן אם פונה אלייך איש מכירות ומבקש לעבור לפרטי בקש שיזדהה ויציג את עצמו ועם איזו חברת שילוח הוא עובד.
חברות שילוח בינוניות וגדולות לא מעוניינות ביבואנים חדשים, קטנים, המייבאים בהיקף מצומצם ודורשים תשומת לב. ולכן זה המקום לחברות הקטנות ולמשלחים העצמאים החברים בקבוצה, להיכנס ולתת את הערך המוסף שלהם.