מהו מסוף מטענים
מסוף מטענים קיים לרוב בעורף הנמל. זהו מחסן לאחסנת הטובין המגיעים מהנמל האורי/ימי /יבשתי כ"מקשה אחת" קרי, שבשונה ממחסן רישוי אין אפשרות לפצל את סחורת היבואן במחסן זה לחלקים ולשחררה טיפין טיפין, ולעל כן תשלום מיסי היבוא ישולם במלואו עבור כלל הסחורה היוצאת מהמחסן בשלמותה.
כמו כן, ככל שהמדובר במטען FCL סחורה של לקוח אחד בלבד המומכלת במכולה היא תגיע לאחסנה במסוף ותשוחרר כמות שהיא על גבי המוביל לבית היבואן
ככל שהמדובר במשלוח - LCL סחורה המומכלת במכולה ושייכת למספר יבואנים היא תעבור ריקון עם הגעתה למחסן וכל ישחרר את המטען שלו לאחר שרוקן על גבי המוביל לבית היבואן.
הסיבות לאחסנת המטען במחסן חופשי
- למשלוח חסרים אישורים/תקנים על מנת לשחררו ממכס ולכן על מנת להימנע מתשלום אחסנה גבוה בנמל (התשלום בגין האחסנה מתחיל מהיום החמישי לאחסנת המכולה בנמל מיום פריקתה), הוא מועבר למסוף המטענים.
- מדובר המשלוח חלקי LCL - שהמטען בתוכו שייך למספר יבואנים ועל כן לרוקן את המכולה ולפצלה לפי השייכות שלה לכל יבואן ויבואן.
- היבואן מעוניין לשחרר את הסחורה בבת אחת ולא לפצלה לחלקים אך עדיין מעדיך לחכות למועד מסויים ואז לשחררה. לדוגמא, שער המט"ח צפוי לרדת ביום השלישי להגעתחו של המטען לארץ ומכאן שמיסי היבוא צפויים להיות נמוכים יותר ביום זה
אילו פעולות עיקריות מתבצעות במחסן חופשי
- הובלת המכולה מהנמל ריקונה והחזרתה ריקה לנמל
- מיון הסחורה לפי דגמים
- ריקון המכולה כאשר מדובר במשלוח חלקי (lcl)
- אחסון סחורות מסוימות כגון: קרמיקה, עצים, ברזל, פחם, מלט וכדומה במחסן חצרים מחסן בשטח פתוח תחת כיפת השמיים בהתאם לנהלים וההנחיות עבור סחורות מסוג זה.
- אחסון מכולות מלאות
בין מסופי המטען הימיים העיקריים נמנים:
- מסוף 207
- מסוף אוברסיז קומרס
- מסןף גולד בונד – (קונטרם)
- מסוף אשדוד בונדד
*יש לציין כי בכל המסופים לעיל פועל גם מחסן רישוי (ערובה) שאליו ניתן להעביר את הסחורה ולשחררה בחלקים.